söndag 30 mars 2008

Företagen skärper reglerna för bloggare

Tusentals företag uppmanar sina anställda att kommunicera med kolleger, kunder, samarbetspartners och medierna via bloggar, i synnerhet som allt fler tycker att kommunikation via e-posten börjar vara SÅ 90-tal.
Till de mest kända bland alla ”corporate bloggers” hör Microsofts Robert Scoble och Sun Microsystems chef Jonathan Schwartz (bilden).


Det här har hållit på i flera år, men nu börjar problemen dyka upp. Det handlar inte bara om risken för att affärshemligheter ska slinka ut, det kan bli andra obehagliga överraskningar. I USA har Cisco Systems hamnat i blåsväder sedan en av cheferna, Rick Frenkel som leder avdelningen för immateriella rättigheter, avslöjade att det är han som står för bloggen Patent Troll Tracker.

Juristen Frenkel har dragit ner byxorna på advokater som går till domstol med patentmål bara för att tjäna pengar, men efter att han valt att avslöja sin identitet står nu Cisco inför hotet att tvingas betala ett saftigt skadestånd. Två advokater i Texas anser sig ha blivit orättvist utpekade.

Patent Troll Tracker lades ner i februari, eller åtminstone är bloggen inte öppen för utomstående. Samtidigt meddelar Cisco att man ser över reglerna för sina egna bloggare, och kräver att de berättar var de jobbar ifall de skriver om något där arbetsgivaren har intressen.
Enligt Cnet har få företag överhuvudtaget regler för vad de anställda får skriva i sina bloggar, och finns något nedskrivet varierar praxis: somliga kräver inte att man uppger sin identitet, andra tycker det är ok att vara anonym.
I Finland har politikerna länge varit aktiva i bloggsfären, men företagsbloggandet ligger fortfarande i sin linda, även om exempelvis Nokia tillåter de anställda att lägga ut privata funderingar. Ett dussintal har uppenbarligen ledningens välsignelse eftersom de är länkade till Nokias hemsida. De två mest intressanta är trendkänslige Stephen Johnston som leder Nokias Internetstrategi, och Ari Jaaksi, som sköter kontakterna till ”open source” samfundet.
Än så länge får vi vänta på Olli-Pekka Kallasvuos blogg.


Men hur ärliga är företagsbloggarna?
Forbes-journalisten Dan Lyons tycker det mest handlar om marknadsföring och corporate bull. Lyons, som jag träffade på en konferens häromdagen, skriver en av USA:s mest lästa bloggar, The Secret Diary of Steve Jobs. Lyons beskriver excesserna i Silicon Valley ur Applechefen Steve Jobs perspektiv, eller som om Jobs själv hade skrivit bloggen. Lyons berättar att han framförallt inspirerats av den brittiska satirtidskriften Private Eye. Lyons blev avslöjad av New York Times i fjol, men njuter fortfarande av att kunna beskriva IT-världen med de absurda berättelser den är värd. Läs min artikel om The Fake Steve Jobs här.

Inga kommentarer: