lördag 15 mars 2008

Var finns sökmaskinen?

Google hör ju också till de ställen man bara måste komma in på. När Scott Berkin skrev sin utmärkta bok ”The Myths of Innovation” så började han just där.
I måndags var firman värd för Mobile Monday och jag slank in som innovationsturist. I entrén lystes en stor vägg upp av sökord som skrivs in i sökfönster världen över, Paris Hilton dök upp flera gånger och så något på finska.
Finland har ju flest Google-användare i världen per capita och det var väl därför Matti Vanhanen släpptes in i fjol när han besökte Silicon Valley.
Google anses vara kreativitetens källa och därför tittade jag extra noga på vad som gör gänget där så kreativt. I ett hörn låg legobitar och modelljärnvägar utslängda, säckstolar att sitta på fanns överallt och väggarna var fulla av små sedelärande texter, till och med framför pissoaren.
Så var det ju knappt man lyckades hejda sig från att fråga: I vilket rum finns er berömda sökmaskin?
På Mobile Monday visades det senaste i navigationsutrustning upp, nystartade Dash är ute med en internetkopplad navigator för 599 dollar, vilket verkar väldigt dyrt: på Amazon får man de billigaste GPS-apparaterna för under 100 dollar. BMW presenterade också ”connected drive” med en Google-funktion för den amerikanska marknaden, till en början bara för BMW:s nya 6-serie i prisklassen 60 000 – 70 000 dollar.
Tyvärr tar det 5-7 år att utveckla en ny bilmodell, medan ny konsumentelektronik dyker upp efter bara några månaders utvecklingsarbete: vem vill ha en BMW i lyxklassen med ett navigationssystem från tidigt 2000-tal?
När vi åkte hem i Carl Snellmans bil vid niotiden satt Googles folk och spelade kort och drack cola, kanske i väntan på att få nattlig inspiration för sitt utvecklingsarbete. Så mycket eget liv verkar de inte ha.

Inga kommentarer: